АНКЕТА НА МАЯ КИСЬОВА С ИВАН ХРИСТОВ

ivanbr

Иван Христов; фото: Марица Колчева

АНКЕТАТА Е НАПРАВЕНА ЗА ДИСЕРТАЦИОННИЯ ТРУД „СЦЕНИЧНИ РЕАЛИЗАЦИИ НА БЪЛГАРСКАТА ПОЕЗИЯ В ГРАНИЧНИТЕ ДЕСЕТИЛЕТИЯ НА XX И XXI ВЕК – МЕЖДУ „СЛАМ” И ПРОФЕСИОНАЛНИЯ ТЕАТЪР” (НБУ 2014)

Сам ли изпълнявате поезията си в публичното пространство или се доверявате на актьори?

Поезията си изпълнявам сам и в съпровод на група. Смятам, че дори и да го прави лошо най-автентичният изпълнител на поезия е самият поет. В случая за мен е важна автентичността, не толкова качеството. Мисля, че докато съм жив ще е добре да изпълнявам поезията си сам. Поезията си изпълнявам често и в съпровод на музика. Винаги ме е интересувала връзката между поезия и музика. В съвременните условия на комерсиализация и на една вторична неграмотност на възприемателя на практика “изпятата поезия” е единствената публична поезия. Започнах да използвам музиката като средство да направя своята поезия по-популярна. В крайна сметка в древността поезията и музиката не са били разделени. Обичам да представям себе си като един съвременен рапсод. От една страна музиката ми помогна чрез различни видове пърформанси да разширя въздействието на моята поезия. От друга, тя ме направи по-чувствителен към звука в стиховете. Държа много на звученето на моите поеми. Звукът е основна градивна единица в тях.

Как манипулирате със собствения си текст? Максимално близо до замисъла, или откривате/търсите други значения с помощта на публиката?

Винаги съм смятал, че поетът трябва да стои едно стъпало по-високо от своята публика. Ето защо не мисля, че правя слам в стандартния смисъл на думата, най-малкото, защото по-често чета, а това в слама не е позволено. В четенето ползвам комбинация между един Брехтов и един Станиславски подход. Стоя максимално близо до замисъла и разчитам на анализа на слушателя и на неговото разбиране, но така също се вживявам в текста и разчитам на слушателското съпреживяване.

Може ли, според вас, поезията да бъде драматургия за театрално представление?

Мисля, че коренът на поезията и на драматургията е общ. Самата композиция на моите стихосбирки е драматургична. Всяка поезия, която се превърне в драматургия е щастлива.

Откривате ли разлика между сценичните изяви на поетите от 90-те и на поетите от първите десетилетия на XXI век?

Разликата бих определил в това, че през 90-те се разчиташе на един литературен театър, а в началото на новия век на едно авторско кино. През 90-те хората ходеха на театър. Днес това вече не е необходимо. Достатъчно е да снимаш това, което правиш и да го качиш в Интернет. Основният вододел е появата на Интернет. Благодарение на съвременните средства за визуализация тялото на поета и устното изпълнение на неговите стихове стават все по-важни. Създава се среда подобна на един вторичен фолклор. Четенето отиде в посока на едно по-силно авторство. Като че ли беше възродена институцията на Автора, а това доведе и до един по-силен автентизъм.  Литературното общуване през ХХІ век е много по-интензивно и дифузно. Всеки писател е член на по няколко литературни общности. Дойде времето не на кръга, а на Автора-институция. За мен наличието на много нови канали за представяне на текста ще повиши качеството на литературата. Все по-важна става не самата изява, а качеството на изявата. Подобно на древните рапсоди, авторът изпълнява своята творба, но за разлика от древността, веднага бива записан и качен в YOUTUBE. Възприемателят може да спира записа. Да го връща и да го пуска пак, като при четенето, застанал пред екрана на своя компютър в уединена среда. За мен това е наистина ново! Съвременният артист живее в една дифузна среда, от която като пъзел се опитва да съгради своя свят, който иска да сподели с другите.

Advertisements

Вашият коментар

Filed under Интервюта

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s