Оранжевото царство на книгата. Книжарница “Пингвините” в ORANGE CENTER

clip_image001

Книжарница “Пингвините” в Стара Загора

Ако вие сте случаен минувач и се разхождате по една от най-оживените търговски улици в София – „Граф Игнатиев”, няма начин да не забележите могъщия, извисяващ се над вас – ORANGE CENTRE. Тук обаче не предлагат портокали, нито отглеждат портокалови дървета. Тук можете да влезете и да излезете с портокалово настроение, като си тананикате онази стара детска песничка – „Оранжево небето, оранжеви тревите, оранжев съм и аз!”.

Вероятно това е едно от онези цветни места, от които нашето, привикнало на сивия градски пейзаж око се изненадва. ORANGE CENTER, „Граф Игнатиев” № 18 – това, всъщност, е мащабен търговски комплекс, предназначен да удовлетвори една голяма част от вашите физически и душевни потребности.

Първият етаж предлага всякакъв вид офис техника и консумативи. До вратата дежури едно симпатично момиче, което казва: „Добър ден!”. Вторият етаж – най-различни подаръци за децата и голям избор от плюшени играчки. Третият етаж – всичко за музикалните и видео маниаци. Малко ме смущава надписът, който стои на всяка крачка – „Обектът е под видео наблюдение”. Четвъртият етаж. Ето го желаният обект – книжарница “Пингвините”.

На входа ме посреща чаровната управителка на книжарницата Росица Алексова. Но нейната и моята история започват доста по-рано. Някъде в началото на деветдесетте, на един старозагорски площад, където имало фонтан със скулптурата на два пингвина. Когато хората искали да се уговорят да се срещнат на някое познато място, казвали: „на пингвините”. Там се появила и първата книжарница, която поставила началото на една от най-успешните книгоразпространителски вериги.

Каква е тайната на успеха? Според Росица Алексова, хората не само все още купуват книги, но и в скоро време интересът към книгите ще се възроди, защото те ни дават повече топлина и повече опит. Книгите ни карат да се чувстваме повече човешки същества. Във всички случаи четенето изисква по-голямо участие от страна на възприемателя, за разлика от другите медии, където той е по-пасивен. Текстът не идва така както ни атакуват радиото и телевизията и често ни сварват неподготвени, и ние може в този момент да не искаме да слушаме или да гледаме. Човек, който само посяга към книгата, вече е активен, а това изисква много повече въображение и участие, за да бъде пресъздадена и осмислена информацията, която се поднася. Книгите предлагат много по-голяма възможност за избор, защото не се натрапват и това прави хората, които четат по-малко манипулируеми.

Оказва се, че в името на клиента, тук на това място, си подават ръка две книгоразпространителски фирми – „Пингвините” и „Книгомания”. Това превръща книжарницата в една от най-големите и най-добре снабдени в столицата. Музиката, която звучи от всевъзможни места по стените, и множеството посетители създават впечатлението за нещо като книжна борса, където всеки може да открие това, което търси. По стените има изложени на специални поставки и добре осветени, нови заглавия, които стоят като истински шедьоври.

Освен всичко ново, тук се предлагат и намалени книги, които не се намират другаде. В книжарницата отделят специално внимание на малките посетители. Те разполагат със свой собствен детски кът, където могат да рисуват, докато чакат своите родители, или пък да четат любимите си детски книги. Понякога в тяхна чест се устройват развлекателни представления. В „Пингвините” се опитват да насочат вниманието на купувачите към книги, които иначе биха останали незабелязани. Надписът „Препоръчва се от персонала на ORANGE”, ще откриете върху заглавия, впечатлили служителите или клиентите на книжарницата. Тук книгите са подредени по тематика, като българските и чуждите издания не са разделени. Отгоре на всеки един от стелажите, можете да прочетете разделът: АРХИТЕКТУРА, КЛАСИКА, АЛБУМИ, ЕЗОТЕРИКА, ЕЗИКОЗНАНИЕ и т. н.

В „Пингвините” разполагат с около 15 хиляди заглавия, способни да удовлетворят част от интересите ви във всички области на човешкото знание. Ако пък и това не ви е достатъчно, тогава можете да направите специална поръчка или да посетите виртуалните книжарници на адресите: www.pe-bg.com и www.knigomania.bg .

Независимо дали търсите книга за подарък или книга, която ще ви помогне в професионалната сфера, или книга за забавление и почивка, тук могат да ви помогнат.

Радостната новина е, че българска литература все още има. И тук не става въпрос само за класиците. Редом с имената на Дан Браун и Джон Гришам, в списъка за най-продавани заглавия фигурират и имената на Георги Господинов и Момчил Николов. Росица Алексова споделя за идеята си в определен ден от седмицата да се организират срещи и представяния на български писатели, премиери на книги, като по този начин мястото ще спечели нови посетители, а писателите – нови (по)читатели.

Разговорът ни продължава за това колко полезна е работата на компютъра в една толкова голяма книжарница и колко немислим без него става съвременния книжен пазар. Основното предизвикателство пред един млад човек като нея, останал в България, за да се занимава с книгоразпространение, е да намери лицето на собствената си книжарница, онова, което я отличава от множеството други.

С няколко добри пожелания се разделяме. Останах с впечатлението, че хората тук имаха симпатични, оранжеви лица. „Довиждане!”, казва дежурното момиче на входа-изхода, а аз си тръгвам, тананикайки – „Оранжево небето, оранжеви тревите, оранжев си и ти!”.

Иван Христов

Есето е пуликувано в сп. Книгите днес, София, 2005, № 3, с. 7-9

 

Advertisements

Вашият коментар

Filed under Есета

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s